Klockan ringer tidigt. Gör mig i ordning för att åka den
dryga kilometern till Bromma flygplats. Parkerar bilen och tar den korta promenaden till terminalen som är tillräckligt
lång för att jag ska sakna handskarna som jag lämnade hemma, trots att den inte
tar mer än en handfull minuter.
Jag checkar in cykeln och ser fram mot att återse den i
Barcelona. Under transfern i Bryssel hinner jag med det som jag inte hann med
på hotellet, ta en lång frukost, äta en för tidig lunch, i princip hinner jag klart med deklarationen
också.
Börjar röra mig mot gaten. Blir sittandes
en längre tid i väntan på att ombordstigningen ska påbörjas. Under tiden som
jag väntar tittar jag på lastningen av flygplanet som pågår. Tycker mig kunna
se min cykelväska på en av bagagevagnarna, när väskan så småningom åker upp på
bandet ser jag att det inte var någon cykelväska. Tänker att den säkert åkt på
det bortre bandet som jag inte kunna se eller att den lastats på flygplanet
tidigare.
Ombordstigningen kommer igång och vi lyfter 60 min sena.
Efter en tid i luften ser jag Paris genom fönstret innan jag somnar till. När
jag senare vaknar förväntar jag mig att vi ska vara ute över vattnet längs
kusten ner mot Barcelona men landskapet under mig är kuperat när nerstigningen
påbörjas. Jag börjar leta efter igenkänningstecken för att se var vi är. Någon
minut senare dyker den upp, klippan och klostret vid El Far med det öppna
landskapet vid Sant Marti Sacalm där nedanför, Panda Susquada, ett nytt
bergsmassiv, ser den högsta toppen väldigt tydligt, måste vara Montseny och
Turo de l'home. Vi passerar över den lägre bergsryggen längs kusten innan vi når
havet och den välbekanta inflygningen mot Barcelona fortsätter.
El Far |
Turo de l'home |
Väl på backen
och framme vid bagagebandet dyker min väska med träningskläderna och
tillhörande löpar- och cykelskor snabbt upp på bandet. Plockar upp den och går
bort till specialbagaget för att vänta på cykelväskan med cykeln och de civila
kläderna som packats i den samma för att skydda cykeln. Efter en kvarts väntan
vid bandet får jag sällskap av ett annat sällskap som visar sig ha varit med på
samma flight. De är betydligt mer otåliga än mig och frågar om det är vanligt
att det brukar ta så lång tid för specialbagaget, jag svarar att det brukar ta ca
20 min. När närmare en halvtimme har passerat utan att specialbagaget dykt upp
går jag bort till det andra bandet för specialbagagen för att se att det inte
lastats där av misstag. Ingen framgång där heller och jag går bort till disken
för förlorat bagage där jag hamnar bakom kvinnan som var med på
Brysselflighten. Om jag tidigare tyckt att spanskan talas för snabbt så var det
inget mot den som framfördes när någon var upprörd på riktigt. Efter vad som
kändes som en evighet så fick jag till slut lämna mina uppgifter och fylla i
anmälan om förlorat bagage. Personalen gjorde de kontroller de kunde och han
som hade haft ansvaret för avlastningen kontaktades och han bekräftade att det
inte varit med någon cykel på flighten. Jag kontaktade försäkringsbolaget och fick
reda på ersättningsgränserna.
Tog en taxi till l den välbekanta lägenheten och lämnade av
träningskläderna innan jag promenerade ner till Tomas Domingo Bike Shop för att
kompletterings handla de sista som jag behöver till cykeln om den mot all
förmodan skulle levereras till mig under påskhelgen så jag är redo och ta mig
ut. På vägen hem stannade jag till på en för mig välbekant restaurang och åt
min kvällsrisotto.
Tillbaka i lägenheten ser jag att det inte tog mer än en 30 minuter från det att jag anlände till att Isabel(hyresvärdinnan) nåtts av informationen om den saknade cykeln. Väl hemma kunde jag inte låta bli att ta en timme eller två
på uteplatsen. Klockan hann bli elva innan jag tyckte att det blev för kallt
att sitta därute och jag var inte vidare sugen på att ta på mig en jacka för
att förlänga kvällen ytterligare. Så i stället för cykling blir det nog
löprundor som kommer att bli min träning de kommande dagarna.
I don’t wanna miss a thing.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar